OpenAi چیست؟

OpenAi محل توسعه هوش مصنوعی

OpenAI آزمایشگاه تحقیقات خصوصی است که هدف آن توسعه راهنمایی هوش مصنوعی در جهتی است که منافع انسانی را به عنوان یک کل در نظر بگیرد. این شرکت توسط ایلان مایک، سم آلتمن و سایرین در سال 2015 پایه گذاری شده است و دفتر مرکزی آن در سان فرانسیسکو واقع است.

اوپن ای آی به دلیل نگرانی بنیان گذاران در مورد فجایع احتمالی ناشی از بی احتیاطی و سو استفاده از هوش مصنوعی همه منظوره به وجود آمد. این شرکت تمرکزی طولانی مدت بر توسعه های بنیادی هوش مصنوعی و قابلیت های آن دارد. بنیان گذاران این شرکت و سایر سرمایه داران، این شرکت را با سرمایه یک میلیارد دلاری راه اندازی کردند. در فوریه 2018 ایلان ماسک این شرکت را به دلیل تضاد منافع احتمالی میان این شرکت و شرکت تسلا ترک کرد. شرکت تسلا در حوزه اتومبیل و انرژی پاک از نیکولا تسلا الهام پذیرفته است.

اهداف بیان شده این شرکت که شامل هوش مصنوعی عمومی برای اهداف انسان دوستانه است در مقاصد آن در مورد کار با سایر سازمان های تحقیقاتی و افراد آشکار است. به جز مواردی که می تواند امنیت را خدشه دار کند، تحقیقات و حق ثبت اختراعات این شرکت در دسترس عموم است.

نمودار زمانی و تاریخچه OpenAI

اوپن ای آی در اصل بر توسعه هوش مصنوعی و ابزارهای یادگیری ماشین، بازی های ویدئویی و سایر اهداف تفریحی تمرکز دارد. این شرکت در کمتر از یک سال پس از راه اندازی رسمی در 11 دسامبر 2015، از اولین هوش مصنوعی خود رونمایی کرد که یک جعبه ابزار منبع باز توسعه الگوریتم یادگیری تقویتی به نام اوپن ای آی جیم (OpenAI Gym) بود. در طی دو سال بعد، اوپن ای آی بر توسعه هوش مصنوعی عمومی تر و تحقیق در مورد هوش مصنوعی متمرکز شد.

در سال 2018، اوپن ای آی گزارشی را منتشر کرد تا به دنیا ترنسفورمر تولیدگر از پیش آموزش دیده (GPT) را معرفی کند. جی پی تی یک شبکه عصبی یا مدل یادگیری ماشین است که ساخته شده است تا مشابه مغز انسان عمل کند و آموزش دیده است تا براساس ورودی ها (مجموعه داده های بزرگ) خروجی ها را تولید کنند (برای مثال سوالات کاربران را پاسخ دهد).

در مارس 2019، اوپن ای آی از حالت غیرانتفاعی به سود آور تغییر کرد و به صورت رسمی به اوپن ای آی ال پی (OpenAI LP) شناخته شد و توسط یک شرکت مادر، اوپن ای آی آی ان سی (OpenAI Inc) کنترل شد. در حدود دو سال بعد در ژانویه 2021، اوپن ای آی، دال ای (Dall-E) را معرفی کرد که یک مدل هوش مصنوعی سازنده است که متن زبان طبیعی را از کاربران انسان دریافت می کند و سپس تصاویری بر اساس چیزی که در متن توصیف شده را به وجود می آورد.

احتمالا معروف ترین محصول این شرکت چت جی پی تی (ChatGPT) است که در نوامبر 2022 رونمایی شد و در دنیا به واسطه توانایی پاسخ به کاربران در گستره نامحدودی از موضوعات، به عنوان توسعه یافته ترین چت بات شناخته شد. مزایا و معایب آن، همچنین استفاده از آن در صنایع گوناگون هنوز هم در حال بحث و بررسی است.

اگرچه ایلان ماسک دیگر در هیئت مدیره این شرکت جایگاهی ندارد اما هم بنیان گذار او سم آلتمن هنوز در جایگاه مدیر ارشد اجرایی این شرکت است. رییس کنونی شرکت گرگ بروکمن است که پیشتر مدیر فنی سرویس های مالی و نرم افزار به عنوان سرویس شرکت (SaaS) استرایپ بوده است و دانشمند ارشد شرکت، ایلیا ساسکور نیز پیشتر عضو گوگل بوده است.

رونمایی ها و پروژه های برجسته

OpenAI با محصولات برجسته اش انقلابی عمل کرده است که در ادامه لیستی از آنها را می بینیم.

  • جی پی تی 3(GPT-3). این مدل زبانی قدرتمند به عنوان اساسی برای سایر محصولات اوپن ای آی عمل می کند. این محصول متن تولید شده توسط انسان را آنالیز می کند تا متنی مشابه به آن را از خود تولید کند.
  • دال ای و دال ای2(DALL-E و DALL-E 2). این پلتفرم های تولید کننده هوش مصنوعی می توانند توصیفات متنی یک تصویر درخواستی کاربران را آنالیز و همان تصاویر را دقیقا به صورت توصیف شده تولید کنند.
  • کلیپ (CLIP). کلیپ یک شبکه عصبی است که تصاویر و متن های مرتبط را ترکیب می کند تا بهترین زیرنویس ممکن را برای توصیف تصویر ایجاد کند. این ابزار به دلیل توانایی آن در یادگیری از بیشتر از یک نوع داده (هم تصویر و هم متن) می تواند به عنوان هوش مصنوعی چند وجهی گروه بندی شود.
  • چت جی پی تی (ChatGPT). چت جی پی تی یکی از توسعه یافته ترین چت بات هایی است که برای تولید متن هایی انسانی و تولید جواب به سوالات کاربرات طراحی شده است. با توجه به یادگیری مجموعه داده های بزرگ این ابزار می تواند پاسخ ها را به روشی همانند انسان ایجاد کند.
  • کدکس (Codex). کدکس میلیاردها خط کد از زبان های برنامه نویسی متفاوت را یادگرفته است تا به توسعه دهندگان نرم افزار کمک کند و فرآیند برنامه نویسی را تسهیل بخشد.این ابزار بر اساس تکنولوژی چت جی پی تی 3 است اما به جای تولید متن، کد ایجاد می کند.
  • ویسپر(Whisper). ویسپر به عنوان ابزار شناسایی صحبت اتوماتیک نام گذاری شده است. این ابزار انبوهی از داده های صوتی را یادگرفته است تا صحبت های حدود 100 زبان مختلف را شناسایی، رونویسی و ترجمه کند که شامل زبان های تخصصی و لهجه های متفاوت نیز می شود.

OpenAI و ماکروسافت

در ابتدای سال 2023، ماکروسافت به صورت عمومی اعلام کرد که به صورت چند میلیاردی در اوپن ای آی سرمایه گذاری کرده است اما سرمایه آن در این شرکت موضوع جدیدی نبود. در جولای 2019، اوپن ای آی به مشارکتی چندساله با ماکروسافت درآمد که در آن پلتفرم ابری ماکروسافت ، آژر (Azure)، با هوش مصنوعی مبتنی بر محصولات محاسبه ای بهبود یافت.

در جدیدترین سرمایه گذاری ماکروسافت در اوپن ای آی بینگ (Bing)، موتور جستجو را گسترش داد. این شرکت از همان تکنولوژی توسعه یافته چت جی پی تی برای تولید ورژن در آمیخته بینگ و هوش مصنوعی استفاده کرد. به صورت همزمان، ویژگی های مبتنی بر هوش مصنوعی به مرورگر اج ماکروسافت (Edge) نیز اضافه شد و چت جی پی تی به محصولات 365 ماکروسافت مانند اوت لوک (Outlook) و تیمز(Teams) نیز اضافه شد.

نقد OpenAI

باوجود تمام این پیشرفت های سریع، اوپن ای آی از انتقاد های دنیای تکنولوژی و ورای آن دور نمانده است. تغییر شرکت از حالت غیر انتفاعی به سودآور در سال 2019 باعث انتقاداتی شد که بیان می کرد تعهدات این شرکت در مورد کار با سایرین برای ساخت هوش مصنوعی عمومی ” ایمن و سودمند” به “مسابقه تسلیحاتی هوش مصنوعی” سود آور تبدیل شده است که پیشرفته ترین تکنولوژی هوش مصنوعی در این بازار را تولید می کند. به صورت مشابه سایرین نیز نگرانی هایی را در مورد گسترش عدم شفافیت شرکت اوپن ای آی بیان کردند که با توجه به تعهد در مورد توسعه نرم افزارهای منبع باز چگونه محصولات خلاقاته توسعه می یابند.

اخیرا، ظهور چت جی پی تی در اواخر 2022 همزمان با تشویق های فراگیر برای توانایی های خلاقانه ی این ابزار باعث ایجاد انتقادات منصفانه ای نیز شد. این تکنولوژی را متهم کردند که “توهمات” یا پاسخ های اشتباهی را تولید می کند که به ظاهر هوشمندانه و صحیح به نظر می رسند اما این پاسخ ها مورد بررسی موشکافانه قرار نگرفته اند. اگر چه این مشهورترین اشکال پلتفور چت جی پی تی نیست اما سایر ایرادات وارده شامل سرقت ادبی از سایر منابع و محدودیت تولید پاسخ در مورد اخبار به روز می شود. مجموعه داده های این پلتفورم مربوط به سال 2021 است پس محتوایی که تولید می کند نمی تواند شامل اطلاعات وقایع حال حاضر شود.

آینده OpenAI

اوپن ای آی گزارش مفصل عمومی در مورد برنامه های آینده خود فراهم نکرده است اما بر اساس سرمایه گذاری های اخیر می تواند گفت بهبود هوش مصنوعی یکی از اهداف آشکار همکاری ماکروسافت و اوپن ای آی است به طوریکه حرفه های غیر تخصصی به زودی ابزارهای بیشتری از هوش مصنوعی را در اختیار خواهند داشت که برای استفاده از آن به مهارت هوش مصنوعی نیز نیازی نخواهند داشت.

در مارس 2023، جدید ترین ارتقای شرکت در مورد تکنولوژی زبان از زمان جی پی تی 3.5 (GPT-3.5) (اساس چت جی پی تی) منتشر شد: جی پی تی 4 (GPT-4). جی پی تی 4 برتراز نسخه های قبلی در نظر گرفته می شود زیرا کارکرد چند وجهی هوش مصنوعی را به کار می برد و علاوه بر متن می تواند تصاویر را نیز آنالیز کند. با توجه به جدید ترین رونمایی های اوپن ای آی، واضح و مبرهن است که این شرکت در راه پیشرفت است. درآمد پروژه های اوپن ای آی تا سال 2024 از یک میلیارد دلار نیز بیشتر می شود.

 

۱ دیدگاه در “OpenAi چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo